رایج‌ترین مشکلات چاپگر‌ها

رایج‌ترین مشکلات چاپگر‌ها

چاپگر یکی از دستگاه‌های بسیار کاربردی در هر اداره و حتی منازل است که داشتن چنین دستگاهی مزایای بسیاری به همراه دارد و گاهی نیز با خطا‌‌ها و مشکلاتی هم مواجه خواهید شد که آشنایی با این مشکلات و اقدامات اولیه برای رفع آن باعث می‌شود که در زمان و هزینه‌های اضافه برای تعمیر چاپگر جلوگیری شود. بسیاری از مشکلات رایج در این دستگاه‌‌ها راه حل‌های ساده‌ای دارند که در اینجا ضمن آشنایی با این مشکلات رایج، راه‌های برطرف کردن آنها نیز آورده شده است.

مشکلات پرینتر و راه حل آنها

احتمال برای شما پیش آمده که هنگام کار با پرینتر با یک صفحه خالی یا خطوط مبهم، متوقف شدن دستگاه و مشکلات بسیار دیگر مواجه شده باشید که هر یک به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. در اینجا تمامی مشکلات رایج در چاپگر‌ها را بررسی می‌کنیم و راهکار‌های آنها را شرح خواهیم داد.

چاپگر کند چاپ می‌کند

اگر دستگاه شما حین چاپ کند عمل می‌کند می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که این به نوع مدل پرینتر شما بستگی دارد، زیرا در برخی به دلیل چاپ‌ باکیفیت بالا سرعت بسیار کمی دارند و برخی نیز سرعت بالایی داشته اما کیفیت چاپ آن پایین‌ است. در این مواقع ممکن است لازم باشد که در تنظیمات کیفیت چاپ را تغییر دهید و برای چاپ اسناد روزمره کیفیت را باید بر روی حالت Fast Draft تنظیم کنید. برای دسترسی به این تنظیمات ابتدا وارد بخش Print and Properties شوید و میزان کیفت چاپ را تغییر دهید. در صورتی که نحوه تغییر تنظیمات را برای خود پیدا نکردید می‌توانید دستورالعمل‌های مربوط به دستگاه را جستجو کنید.

کیفیت چاپ پایین

اولین چیزی که باید مورد بررسی قرار دهید این است که آیا پرینتر شما برای بهترین کیفیت خروجی تنظیم شده است یا خیر. در هر دو حالت چاپ عکس و یا متن دارای بالا‌ترین کیفیت تنظیمات هستند که باید تنظیمات آن را درست کنید. علاوه بر این باید کیفیت کاغذ را هم بررسی کنید که بسیاری از افراد از کاغذ‌های کاملا نامرغوب و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند، که این امر خود موجب به افت کیفیت خواهد شد. همینطور در صورتی که از کارتریج‌های بی‌کیفیت و فیک استفاده می‌کنید کیفیت چاپ به شدت افت می‌کند و یا اگر یکی از کارتریج‌ها در حال خالی شدن باشد نیز رنگ‌ها محو خواهند شد.

چاپ کاغذ خالی

چاپ صفحه خالی مربوط به تنظیمات چاپ است که معمولا در محیط‌هایی که حجم کاری بالایی دارند و یا چندین کاربر در حال استفاده از دستگاه هستند اتفاق می‌افتد. برای حل این مشکل کار ساده‌ای پیش‌رو خواهید داشت که ابتدا باید در رایانه به تنظیمات چاپگر بروید و بر روی چاپگر کلیک کنید و سپس بر روی تنظیمات پیشرفته کلیک کنید. حال باید باید صفحات خالی را از آنجا انتخاب و سپس لغو کنید.

چاپ کاغذ خالی در پرینتر

دستور متوقف کردن چاپ به دلیل کم بودن جوهر

اگر تنها هشدار‌ کم جوهر را دریافت کردید ممکن است که 50 درصد از ظرفیت کارتریج هنوز باقی مانده باشد که توصیه ما این است که به محض مشاهده این هشدار تونر یا جوهر را تعویض کنید. در صورتی که مرتباً در حال چاپ هستید باید بلافاصله آن را تعویض کنید، اما اگر تعداد چاپ روزانه کمی دارید عجله‌ای برای تعویض آن نداشته باشید.

صفحات دارای رگه و لکه هستند

کیفیت چاپ علاوه بر خود دستگاه به جوهر یا کارتریج و درام بستگی دارد و همچنین نوع کاغذ نیز بر روی کیفیت چاپ بسیار تأثیرگذار است، بنابراین اطمینان حاصل نمایید که از کاغذ مناسب برای چاپی استفاده می‌کنید. اگر مشکل از کاغذ نباشد ممکن است ایراد از تونر باشد. حال تونر را بیرون آورید و به آرامی تکان دهید و مراقب باشید که رول آن را لمس نکنید که باعث برجای ماندن اثر انگشت بر روی آن خواهد شد. اگر روزانه حجم کاری کمی دارید دستگاه این مشکلات را ندارد اما هر چند وقت یکبار از آن استفاده کنید تا تونر به مشکل نخورد. در صورتی که از چاپگر جوهرافشان استفاده می‌کنید احتمال جوهر آن خشک شده و نیاز به تعویض دارد.

صفحات دارای رگه و لکه پرینتر

کامپیوتر دستور چاپ را به چاپگر دیگر ارسال می‌کند

اگر بیش از یک چاپگر دارید، گاهی اوقات دستور چاپ را به دستگاه دیگری ارسال می‌کند که به راحتی قابل رفع است. ابتدا باید به پوشه چاپگر‌ها بروید و بر روی چاپگر خود راست کلیک کنید و به عنوان دستگاه پیش فرض برای چاپ آن را انتخاب کنید.

کامپیوتر دستور چاپ را به چاپگر دیگر ارسال می‌کند

گیر کردن کاغذ در چاپگر

یکی از رایج‌ترین مشکلات در دستگاه پرینتر که هر کاربری با آن مواجه می‌شود گیر‌کردن کاغذ است که به احتمال بسیار زیاد ریل‌ها به درستی تراز نشده‌اند و یا سینی را با کاغذ‌‌های زیادی بارگذاری کرده‌اید. اگر کاغذ‌ها به درستی تراز نشوند یعنی به صورت بالا و پایین باشند، دستگاه نمی‌تواد آن را بکشد که با این مشکل روبرو خواهید شد.

مشکل گیر کردن کاغذ در چاپگر

چاپ تصویر دیگر در زیر تصویر اصلی

گاهی با ارسال دستور چاپ بعدی یک تصویر کوچکی از همان چاپ را به صورت سایه مشاهده می‌کنید که به احتمال زیاد چاپگر شما عمر طولانی داشته است و این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که عمر کیت جوهر یا درام تمام می‌شود. بهترین راه حل برای رفع آن این است که جوهر با درام را با یک جوهر و درام نو و اورجینال جایگزین کنید.

پرینت نگرفتن دستگاه

پرینت نگرفتن یک از مشکلات رایج در پرینتر‌ها است که با خطای Printer is not printing from the expected paper tray نمایش داده خواهد شد و این مشکل ممکن است به دلیل عدم اتصال دستگاه به برق یا عدم وجود کاغذ کافی در سینی و یا متصل نبودن کابل USB باشد. برای برطرف کردن این مشکل علاوه بر بررسی این موارد، کابل‌ها و اتصالات و میزان کارتریج را هم مورد بررسی قرار دهید.

مشکلات مربوط به درایور

اگر دستگاه شما پاسخی به دستورات اصلی نمی‌دهد و یا دائماً در حال خراب شدن است، ممکن است مشکل از بروزرسانی درایور باشد که فوراً باید آن را برطرف کنید. با حذف درایور و جایگزینی آن با یک نسخه به روز که بر روی دسکتاپ دارید مشکل شما برطرف خواهد شد. برای نسخه به‎روز شده به صفحه پشتیبانی شرکت سازنده مراجعه و مدل دستگاه خود را جستجو سپس برای بارگیری نسخه مراحل را دنبال کنید.

ثبت نظر
کد امنیتی