بررسی دلایل روشن نشدن پرینتر

بررسی دلایل روشن نشدن پرینتر

اکثر کاربرانی که در روز با دستگاه پرینتر کار می‌کنند انتظار دارند برای چندین سال بدون هیچ مشکلی کار کند، اما این طور نیست. پرینتر‌ها در بسیاری از موارد مشکل‌ ایجاد می‌کنند که روشن نشدن یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از کاربران با آن مواجه می‌شوند و آنها را درگیر می‌کند. گاهی استفاده بیش از حد یا حتی عدم استفاده در دراز مدت می‌تواند علت اصلی این خرابی باشد، به خصوص در مدل‌های جوهرافشان اگر به میزان کافی استفاده نشود باعث مشکلاتی نظیر خشک شدن جوهر و مسدود شدن نازل‌‌های ریز جوهر‌ خواهد شد. در نتیجه این مشکلات به مرور زمان باعث خرابی کارتریج و در آخر چاپگر می‌شود.

دلایل روشن نشدن پرینتر

وقتی پرینتر روشن نمی‌شود، دلایل بسیار مختلفی پشت این مشکل وجود دارد که در ادامه اصلی‌ترین دلایل این مشکل را بررسی می‌کنیم.

خرابی برد فرمتر

یک از مهم‌ترین مواردی که باعث روشن نشدن چاپگر می‌شود خرابی برد است که در صورت خراب این قطعه فرامین کاری به درستی به دستگاه منتقل نخواهد شد و در این حالت برق رسانی مختل می‌شود و در آخر چاپگر روشن نمی‌شود. این مشکل با تعمیر یا تعویض برد قابل رفع است که حتما برای این منظور به مراکز تخصصی و تعمیرات پرینتر مراجعه کنید.

خرابی برد پاور (منبع تغذیه)

خرابی برد پاور یکی دیگر از دلایل روشن نشدن این دستگاه است که وظیفه تامین برق را برای روشن ماندن دارد و در صورتی جریان برق قطع شود دستگاه روشن نخواهد شد.

قطع شدن برق دستگاه

قبل از اینکه با دستگاه شروع به کار کنید از اتصال آن به برق مطمئن شوید، زیرا ممکن است اتصال برق قطع شده باشد. همچنین، اگر به یک محافظ برقی متصل می‌کنید از روشن بودن محافظ مطمئن شوید.

قطع شدن برق دستگاه پرینتر

خرابی در سیم برق

ممکن است سیم برق پرینتر خراب یا قطع شده باشد که باید بررسی کنید سیم برق سالم است یا خیر تا از خرابی سیم مطمئن شوید.

مشکل در سوئیچ روشن و خاموش

ممکن است مشکلی در سوئیچ روشن خاموش پرینتر وجود داشته باشد و سوئیچ در حالت روشن قرار بگیرد اما به درستی کار نکند که می‌تواند ایراد مکانیکی باشد، یعنی تنها دکمه خراب شده باشد.

سوئیچ روشن و خاموش پرینتر

مشکلات فنی

مشکلات فنی دستگاه نظیر خرابی تغذیه برق داخلی و مشکل در مدار‎های الکترونیکی یکی دیگر از دلایل باعث روشن نشدن چاپگر است که در بروز این مشکل بهتر است با مرکز تعمیرات تماس بگیرید و تا تکنسین به صورت حضوری دستگاه را بررسی کند.

مسدود شدن یا گیر کردن شی

گاهی اگر دستگاه گیر کند یا مسدود شود ممکن است عملکرد چاپ را کند و دیگر روشن نشود که در ایت خصوص باید کارتریج را بررسی کنید تا مانعی در مسیر آن قرار نگرفته باشد.

راه اندازی مجدد پرینتر

گاهی چاپگر به دلایل نامعلومی حین کار خاموش ‌می‌شود که برای حل این مشکل ابتدا دوشاخه پریتز را قطع کنید و بعد از چند ثانیه مجدداً آن را روشن کنید تا دوباره راه اندازی شود.

استفاده‌های طولانی مدت

هر چاپگری ظرفیت چاپ معینی دارد که در دفترچه راهنما ذکر شده و اگر بیش از این مقدار چاپ کنید، قطعات داخلی تحت فشار قرار خواهند گرفت که در این حالت اختلالات فنی منجر به روشن نشدن دستگاه خواهد شد. بنابراین همواره متناسب با ظرفیت آن چاپ کنید و در نظر داشته باشید اگر از حد مجاز بگذرید عمر دستگاه به شدت کاهش خواهد یافت.

عدم استفاده در طولانی مدت

عدم استفاده طولانی مدت می‌تواند مشکل‌ساز باشد که قطعات و بخش‌های مختلف را هم به مرور زمان از کار می‌اندازد که منجر به روشن نشدن دستگاه خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است هر چند روز یک بار دستگاه را روشن کنید و یک صفحه را چاپ کنید.

انباشته شدن گرد‌و‌غبار در دستگاه

در صورت انباشته شدن یا حتی اثر ذرات گرد‌و‌غبار ممکن است پاور به خوبی کار نکند که برای جلوگیری از این مشکل سرویس‌های دوره‌ای را به موقع انجام دهید.

تمیز کردن کارتریج پرینتر

حذف و نصب مجدد نرم‌افزار چاپگر

خطای نصب از دیگر مشکلات مربوط به روشن نشدن پرینتر است که برای این منظور به منوی Printers and Scanners بروید و با انتخاب چاپگر و کلیک بر روی Remove Device، نرم افزار را از رایانه یا لپ‌تاپ حذف کنید. حال به تنظیمات Printers and Scanners بروید و گزینه Add Device را انتخاب کنید سپس دستورالعمل نصب را از وب سایت برند سازنده مشاهده کنید.

بروز کردن درایور چاپگر

چاپگر برای اینکه به درستی کار کند نیاز به بروزرسانی‌ دارد که برای این منظور به وب سایت سازنده بروید و درایور سازگار را دانلود کنید. اگر دستگاه شما قدیمی است بروزرسانی خودکار را دریافت نکند، که منجر به کند‌تر شدن چاپ خواهد شد.

تنظیمات چاپگر را پاک کنید

خطا‌های تنظیمات چاپ قبلی مانع چاپ اسناد جدید خواهد شد و به مشکل روشن نشدن پرینتر کمک می‌کند که برای پاک کردن تنظیمات قبلی بر روی چاپگر در رایانه یا لپ‌تاپ کلیک کنید و تمامی گزینه‌های تنظیمات در انتظار را پاک کنید.

تنظیمات چاپگر

تماس با مراکز تخصصی تعمیرات

در صورتی که هیچ کدام از موارد گفته شده در فوق مشکل دستگاه شما را حل نکرد باید با تکنسین تعمیرات پرینتر تماس بگیرید و رفع ایراد نیاز به حضور کارشناسان آگاه دارد.

ثبت نظر
کد امنیتی