انواع اسکنر بر اساس کاربرد

انواع اسکنر بر اساس کاربرد

یکی از کاربردی‌ترین ماشین‌های اداری و از تجهیزات جانبی کامپیوتر دستگاه اسکنر است که در هر اداره و سازمانی نقش بسیار مهمی دارد و امروزه نیز برای مصارف شخصی در خانه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسکنرها اطلاعات تصویری را از کاغذ به صورت دیجیتالی در رایانه و لپ‌تاپ منتقل و با فرمت‌های مختلف ذخیره می‌کنند که دارای انواع متفاوتی در کارکرد هستند که می‌توان به اداری و خانگی، قابل حمل، بایگانی و سه بعدی اشاره کرد. در ادامه به بررسی تخصصی آنها به همراه ویژگی و قابلیت‌ها شرح خواهیم داد.

انواع اسکنر‌ها بر حسب کاربرد

اسکنر‌ها بر حسب کارکرد دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به محیطی که قرار است استفاده شود به مدل‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌شود.

اسکنر‌های خانگی و اداری

این نوع دستگاه بسیار پرکاربرد بوده و از لحاظ سرعت و کیفیت نسبت به مدل‌های حرفه‌ای و بایگانی پایین است و به صورت Flatbed یا همان تخت طراحی می‌شوند که برای اسکن عکس‌های قدیمی گزینه بسیار مناسبی است. این نوع اسکنر دارای یک درپوش است که با باز کردن آن شیشه صفحه اسکن را مشاهده می‌کنید و به راحتی می‌توانید کاغذ را برای اسکن بر روی آن قرار دهید. همچنین یک درب برای محافظت از این سطح شیشه‌ای تعبیه شده که از کاغذی که بر روی اسکنر قرار می‌دهید محافظت می‌کند. درپوش با توجه به ضخامت کاغذ قابل تنظیم است و می‌توان همه اسناد را تا حداکثر سایز A4 اسکن کرد.

درواقع محبوب‌ترین نوع اسکنر‌ها مدل تخت است که اسناد را بر روی یک سطح کاملا صاف اسکن می‌کند و نیازی به جا‌به‌جایی کاغذ ندارند و تمامی عناصر سند را نیز ضبط می‌کند و برای مواد ظریف نظیر اسناد شکننده از جمله عکس‌ها و کاغذ‌های بسیار کارایی دارند. علاوه بر اینها برای اسکن کتاب، مقاله و روزنامه نیز موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای افرادی که نیاز به اسکن بالا دارند کاملا مناسب است و فرآیند اسکن بسیار آسانی دارد که همه کاره ترین نوع اسکنر بوده و می‌تواند اتواع اسناد را اسکن کند.

انواع اسکنر‌ خانگی و اداری

اسکنر بایگانی

این اسکنر‌‌ها برای اسکن اسناد و مدارک در اندازه‌‌های بزرگ مانند A3 کارایی دارد که با نام ورقه فید هم عنوان می‌شود، زیرا در این حالت اسناد در فیدر قرار می‌گیرند و خبری از شیشه‌های تخت نیست. ساختار این دستگاه باعث شده اسناد با سرعت و در تعداد بالا‌تری اسکن شوند، به طوریکه می‌توانید روزانه هزاران صفحه را اسکن کنید. با توجه به این ویژگی‌ها در مقایسه با مدل‌های تخت گران‌تر هستند و بیشتر در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و پر مشغله استفاده می‌شوند و امکان اسکن کتاب یا اسناد با قطر بالا را ندارد.

فروش اسکنر بایگانی اسناد

اسکنر قابل حمل یا دستی

این نوع اسکنر‌ها در اندازه‌ کوچک و جمع‌و‌جور طراحی و تولید می‌شوند و به طور معمولاً عرض و ضخامت کمی دارند که به راحتی در کیف می‌توانید با خود در هر محیطی حمل کنید. در انواع مختلف و سایز‌های مختلفی ساخته شده‌اند که کوچکترین آنها به شکل یک مداد بوده و به راحتی در جیب قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که یک صفحه را خط به خط اسکن می‌کند و از لحاظ کیفیت و سرعت امور رزانه شما را پاسخگو است و مشابه اسکنر تخت است. در مقایسه با مدل‌های تخت یا بایگانی به اندازه کافی خوب نیست و به عنوان یک محصول قابل حمل محدودیت‌های خود را دارد. برای کار با آن نیز به برق زیادی نیاز ندارید و تنها با یک درگاه USB می‌توانید آن را به دیگر دستگاه‌ها متصل کنید.

حین استفاده از اسکنر قابل حمل دست باید کاملا محکم بماند و کمی حرکت دست باعث تغییر شکل تصاویر اسکن خواهد شد و در مقایسه با دیگر مدل‌ها قیمت بسیار کمتری دارند.

اسکنر قابل حمل

اسکنر سه بعدی

درواقع نوع خاصی از اسکنر‌ها هستند که شامل اپتیک، سه پایه مستحکم، پنل کالیبراسیون و نرم افزار مخصوص می‌شوند و در صنایع خودرو، پمپ و توربین، دندان‌سازی، مجسمه‌سازی، صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع چوب کارایی دارد. این این دستگاه توانایی تشخیص اجسام را دارد و یک شی را به صورت دیجیتالی بررسی می‌کند که در مجموع می‌توان کار‌هایی که در گذشته غیر ممکن بوده‌اند را به راحتی با آن انجام داد.

اسکنر سه بعدی چیست

وجود یک دستگاه اسکنر در هر کسب‌و‌کاری مزایای زیادی را دارد و با آن می‌توان هر نوع سندی را اسکن کرد. حتما قبل از خرید اسکنر مناسب ابتدا در نظر داشته باشید که چه انتظاراتی از آن دارید و کاربرد آن را مشخص کنید. در صورت نیاز به راهنمایی در این زمینه در ثبت نظر سوالات خود را مطرح کنید یا از طریق بخش تماس با کارشناسان کیومیتا در ارتباط باشید.

ثبت نظر
کد امنیتی